Minggu, 08 November 2015

Virya: Tindakan terma Herba dan Makanan

Virya: Tindakan terma Herba dan Makanan

Ini adalah sains asas. Bahan-bahan panas panas dan bahan-bahan sejuk sejuk. Formula herba adalah gabungan remedi panas dan sejuk yang seimbang untuk memenuhi solek yang bertenaga daripada individu dan keadaan mereka. Kategori 'panas' dan 'sejuk' tidak mutlak tetapi pemandu di atas jalan kira-kira. Walaupun mereka biasanya diklasifikasikan sahaja mereka hendaklah dianggap bersama-sama dengan kualiti yang guna lain kering, unctuous, ringan, berat, menembusi dan lembut. Malah, Charaka menyenaraikan enam tindakan menengah (Upakrama) sebagai virya bertenaga. Kualiti virya sentiasa lebih terapeutik penting daripada rasa dan vipaka. Sebagai contoh, ubat panas seperti halia (Zingiber officinale) boleh digunakan untuk memanaskan badan untuk menyebabkan peluh yang mempunyai kesan menyejukkan suhu badan. Sebaliknya ubat penyejukan seperti kutki (Picrorrhiza kurroa) boleh diketepikan pada dos yang rendah untuk merangsang penghadaman melalui sifat-sifat cahaya dan kering yang lain dan seterusnya meningkatkan metabolisma dan haba. Pengaruh luar yang lain seperti masa tahun bahawa herba ini digunakan, perlembagaan dan keadaan pesakit serta pengalaman subjektif mereka semua akan memberi kesan kepada pemanasan fisiologi atau kesan penyejukan kilang.

Hot (USNA)

Memanaskan haba, mengering, mencergaskan dan merangsang tisu. Ini adalah sama seperti matahari di hari yang panas menyebabkan darah untuk datang ke permukaan badan, jadi herba penuh semangat panas menyebabkan metabolisme kita untuk mengembangkan ke atas dan ke arah luar menyebabkan liang-liang kulit untuk membuka. Bahan-bahan panas yang tinggi dalam api (Tejas) elemen. Haba meningkatkan metabolisme, menggalakkan peredaran darah, menyebabkan berpeluh, cahaya kepala untuk merawat sejuk, kontrak dan tidak menimbulkan atau lembap syarat. Memberi manfaat kepada kapha dan Vata, ia kering lembap, kahak dan memanaskan sejuk. Sebagai 'seperti peningkatan seperti' herba pedas menggalakkan agni dan pencernaan herba pedas menggalakkan agni dan pencernaan untuk berfungsi pada tahap yang optimum. Herba yang memanaskan biasanya mengandungi minyak meruap atau glikosida mustard yang merangsang rembesan gastrik dan asimilasi nutrien. Bahan USNA mempunyai pertalian tertentu untuk jantung, kepala, hati dan paru-paru dan biasanya digunakan apabila mereka tidak seimbang tetapi boleh merosakkan mereka. Herba pedas, masam dan masin cenderung untuk menjadi pemanasan.

Sejuk (shita)

Herba hati sejuk menyejukkan, melembapkan dan sabar tisu dan metabolisme. Bukan seperti sejuk hari musim sejuk yang menyebabkan anda menggigil, herba bertenaga sejuk kontrak otot dan menyempitkan saluran edaran. Mereka adalah tinggi dalam elemen air. Bahan-bahan sejuk biasanya digunakan untuk merawat keadaan 'panas', radang dan hyper. Manfaat pita sejuk manakala memburukkan kapha dan Vata; herba sejuk-hati menenangkan keadaan panas yang menyakitkan dan radang. Penghadaman yang mudah rosak kerana herba sejuk-hati dan harus digunakan dengan berhati-hati apabila terdapat cirit-birit dan sistem penghadaman yang lembap dari sejuk. Herba sejuk mempunyai pertalian untuk perut, buah pinggang dan pundi kencing dan boleh melemahkan mereka jika digunakan secara berlebihan. Sayur pahit, astringen dan manis cenderung untuk penyejukan.

Klasifikasi panas dan sejuk boleh lagi dipisahkan kepada hierarki darjah yang akan meningkatkan atau mengurangkan agni dalam badan. Ini hanya mampu klasifikasi vedic daripada agni mewakili kualiti pemanasan api solar dan soma yang mewakili kualiti yang penyejukan air lunar. Ini disampaikan ke dalam teori tridosa dengan Tejas agni mewakili dan pita, soma mewakili Ojas dan kapha dengan Vata seimbang di tengah-tengah sebagai Vedas pengawalseliaan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar