Minggu, 08 November 2015

Tiga Jenis Persediaan Ayurveda

Tiga Jenis Persediaan Ayurveda

Ayurveda adalah sains kuno dan tradisi hidup yang mempunyai beribu-ribu tahun telah membangunkan rawatan dan produk baru dan juga menyempurnakan yang wujud. Terdapat beberapa teks utama yang telah diturunkan untuk generasi yang menggariskan banyak rumusan tertentu masih digunakan hari ini. Mungkin yang paling terkenal di kalangan ini adalah Samhita daripada Charaka termasuk dua belas bab menggariskan produk Ayurveda khusus untuk rawatan pelbagai keadaan. Rumusan dan banyak penambahan baru terdiri daripada pelbagai produk yang luas Ayurveda yang ada hari ini. Produk Ayurveda mengambil banyak bentuk yang berbeza dengan medium atau kaedah permohonan mereka. Jenis-jenis asas produk Ayurveda diterangkan di bawah.

Mungkin yang paling terkenal dan paling menyeronokkan dari semua produk Ayurveda adalah rasayanas, atau jeli berubat. Ini dibuat dengan menggabungkan merebus herba kuat dengan jaggery, atau gula mentah, dan kemudian memasak ke dalam agar-agar memelihara. Ini adalah gula dan memuaskan, dan mereka melahirkan herba kepada darah dan otot dengan rangsangan berkhasiat mujarab. Yang paling popular di kalangan rasayanas Ayurveda adalah Chyawanprash, yang merupakan gabungan hampir 40 herba, dan ia terkenal dengan peningkatan itu berjumlah hampir semua fungsi tubuh, terutamanya fungsi pemakanan darah dan saluran halus. Rasayanas direka untuk tujuan yang berbeza, dan salah satu produk Ayurveda terbaik untuk kegunaan jangka panjang.

Aristas atau wain berubat adalah satu lagi bentuk yang sangat mujarab persediaan Ayurveda. Mereka adalah dibuat dengan mencampurkan decoctions herba dengan jaggery dan yis, yang kemudian diperam sekurang-kurangnya tiga bulan sebelum digunakan. Jumlah kecil alkohol yang dihasilkan bertindak sebagai kenderaan yang kuat untuk sifat-sifat penyembuhan herba digabungkan, menyampaikan mereka jauh ke dalam tisu halus saraf. Ini adalah besar untuk pelbagai aplikasi, tetapi mungkin yang paling jadi untuk keadaan vata berkaitan yang mendapat manfaat daripada kesan pemanasan alkohol pada saraf. Paling ketara antaranya adalah Ashwagandharista yang menggabungkan penghantaran dan pemanasan kesan halus alkohol dengan keseimbangan vata kuat dan tisu mengukuhkan kesan Ashwagandha dan 22 herba lain. Ia adalah hebat untuk menenangkan ketakutan dan kebimbangan dan menyegarkan badan dipakai oleh erraticism ketidakseimbangan Vata. Aristas adalah produk Ayurveda yang sangat kuat.

Seterusnya antara persediaan Ayurveda yang paling ketara adalah ghritas, atau minyak sapi berubat. A Grita menggabungkan satu ramuan herba dengan mentega atau minyak sapi. Ghee merupakan satu medium yang kuat yang kedua-dua meremajakan ke semua tisu dan amat tajam. Walaupun ghritas berlemak ia mengandungi hanya lemak pendek dan mudah hadam yang tidak berkumpul di dalam badan. Mereka sangat berkhasiat dan meningkatkan keupayaan penghadaman dan aktiviti semua bahagian badan, seterusnya membantu tubuh untuk memproses toksin terkumpul dan nutriment disediakan. Ghritas adalah produk Ayurveda menenangkan dan berkhasiat yang sesuai untuk kegunaan jangka setiap hari dan panjang.

Walaupun terdapat banyak produk dan persediaan Ayurveda lain ketiganya adalah tengah untuk rawatan diet tradisional Ayurveda. Semua adalah kedua-dua kuat dan sihat, dan dalam tabiat cara membentuk, menjadikan mereka tambahan yang berkesan dan selamat kepada tabiat pemakanan anda. Sama ada anda mahu untuk menyebarkan rasayana pada roti anda pada waktu pagi atau ghrita pada chappati anda pada makan tengah hari produk-produk Ayurveda menyesuaikan hebat dengan rutin pemakanan semula jadi anda. Kedua-duanya adalah lazat dan rahmat kepada kesihatan anda. Cuba dan menikmati!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar