Minggu, 08 November 2015

Aktiviti Harian (Dinacharya) dalam Ayurveda

Aktiviti Harian (Dinacharya) dalam Ayurveda

Rising: Rise mengikut musim. Ini adalah tradisional pada masa yang dikenali sebagai brahma muhurta, antara 3 dan 07:00 kerana ia dianggap sebagai masa apabila kita boleh paling mudah mengakses kesedaran kita. Kerana ia merupakan vata utama masalah masa kapha seperti kelesuan, mukus, kesesakan usus, hati lembap, headedness bingung boleh diatasi. Tidur ke dalam masa kapha memburukkan kapha dan menyebabkan gejala-gejala di atas. Orang yang sakit, hamil, menyusukan bayi, warga tua dan kanak-kanak tidak perlu meningkat semasa brahma muhurta.

Penghapusan: Kosongkan usus dan pundi kencing. Minum air panas untuk memudahkan mana-mana kelembapan di dalam usus. Jika rangsangan lanjut diperlukan Ayurveda mengesyorkan mengambil beberapa julap lembut, mengawal kebakaran penghadaman dan diet.

Kebersihan mulut: Bersihkan gigi menggunakan pahit rasa astringen / / pedas untuk membersihkan bakteria terkumpul dari mulut dan lidah dan merangsang sistem pencernaan melalui rangsangan refleks gastrik dianggap disebabkan oleh lidah mengikis. Berkumur (gandusa) dengan air suam, campuran herba atau minyak untuk merawat kapha berlebihan, pita atau vata dalam mulut dan tekak.

Kebersihan fizikal: Basuh badan; mata menggunakan obat tetes mata (air mawar atau corrylium), hidung menggunakan titisan hidung (Nasya) atau mencuci menggunakan periuk neti dengan larutan air garam (garam 1 bahagian ke 100 bahagian air) untuk menarik kapha osmotically dari sinus ini, paru-paru menggunakan teknik pernafasan ( pranayama).

Urut minyak (Abhyanga): Massage ialah ciri utama rejim harian; ia membersihkan badan, mengawal dosa, bergerak pelarian dosas kembali ke saluran pencernaan, emolliates dan dipelihara kulit. Ia secara khusus melindungi daripada umur dan Vata penyakit lama di samping menggalakkan penglihatan yang baik, tidur yang nyenyak dan kehidupan yang panjang. Gunakan sedikit minyak panas kot kulit dan kemudian basuh dengan air suam selepas ia telah diserap. Jenis Vata boleh menggunakan lebih banyak minyak urut tetapi oleating harus dielakkan dalam keadaan ama dan dengan pengumpulan kapha. Berhati-hati harus diperhatikan dengan pita radang kulit kerana sifat unctuous minyak boleh merengsakan ekzema, jerawat dan ruam. Tradisi mencadangkan bermula urutan di kaki dan kaki, kemudian berjalan ke lengan dan belakang dan kemudian ke bahagian dada dan abdomen. Ini membawa limfa kembali cecair ke jantung untuk penghapusan melalui darah di mana toksin dan bahan buangan dibersihkan oleh hati dan buah pinggang.

Senaman (vyayama): Amalan merangsang senaman sehingga titik peluh yang sederhana. Postur Hathayoga (asana) adalah berkaitan sebagai apa-apa senaman metabolik. Tidak mengamalkan apa-apa senaman mengulangi yang menekankan mana-mana satu bahagian badan berlebihan (jogging, skipping, angkat berat). Latihan tidak boleh dilakukan oleh sesiapa sahaja yang mengalami vata teruk atau pita, kanak-kanak, warga tua dan oleh mereka yang mengalami masalah pencernaan.

Basuh (snana): Gunakan air suam untuk mencuci badan selepas urut dan senaman. Jenis pita boleh mempunyai tab mandi sejuk atau pancuran mandian.

Meditasi (Dhyana): Menggunakan teknik meditasi boleh membantu untuk meningkatkan kesedaran, memupuk niat dalam amalan rohani, keluarkan alat tambahan kepada perkara-perkara yang kita suka dan tidak disukai dari perkara yang kita tidak suka dan memberi kejelasan fikiran. Terdapat banyak amalan yang berbeza digunakan untuk penenang fikiran dan melepaskannya daripada keberahian berterusan dengan dunia berahi dan ilusi. Jenis Vata perlu mengamalkan visualisasi kreatif yang melibatkan perintah, ritual dan kekerapan untuk membantu memanfaatkan 'monyet-fikiran' dari berayun dari pemikiran untuk berfikir. Yantra meditasi kepada corak yang membina boleh menjadi contoh ini. Jenis pita boleh menekankan disiplin pengawalseliaan yang melibatkan pengiraan dan mengharmonikan nafas atau memberi tumpuan kepada objek yang masuk akal untuk membersihkan cepat marah dan menyucikan pita Sadhaka. Ini membantu untuk membina pemikiran yang jelas. Jenis Kapha boleh mengamalkan bentuk yang lebih dinamik meditasi yang melibatkan urutan yang berbeza untuk mengimbangi Tabiat mental lembap atau bentuk kebaktian meditasi (bhakti yoga) yang akan meningkatkan kecenderungan semula jadi mereka untuk belas kasihan dan memberi kasih sayang.

Rangsangan penghadaman (agnidipana): Merangsang kebakaran penghadaman dengan mengambil rempah pencernaan seperti halia (Zingiber officinale).

Makan (ahara): Tabiat Pemakanan seharusnya menghasilkan kepuasan, khasiat dan kepuasan. Makan sebelum perut adalah separuh penuh makanan, satu perempat penuh dengan air dan baki yang tinggal untuk penghadaman Vayu samana beredar.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar