Minggu, 08 November 2015

Sakit Leher - Sebab, Gejala, dan Rawatan

Sakit Leher - Sebab, Gejala, dan Rawatan

Sakit di leher dan bahu adalah biasa di kalangan orang yang bekerja untuk jangka masa yang panjang di pejabat mereka dan duduk dalam kedudukan yang sama sepanjang hari. Rasa sakit leher boleh berbeza dari sakit ringan kepada sakit terbakar yang teruk. Secara umumnya, sakit leher yang sederhana boleh dirawat dengan mengambil ubat tahan sakit, urut lembut dengan menggunakan balsem sakit atau hanya dengan mengambil rehat. Walau bagaimanapun, jika kesakitan yang berlangsung selama lebih daripada tiga bulan, ia boleh menjadi sakit 'kronik' dan memerlukan perhatian segera.

Apa yang menyebabkan sakit leher? Terdapat beberapa faktor yang boleh menyebabkan sakit leher, termasuk postur yang salah, tidur dalam kedudukan yang janggal, bekerja pada komputer untuk jangka masa yang panjang, ketegangan dan tekanan, kemalangan dan kecederaan sukan. Sehingga hari ini, tidak ada sebab tertentu telah dijumpai yang boleh menyebabkan rasa sakit di leher. Cakera Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes serius penyebab masalah ini boleh tergelincir, tulang belakang cacat, kecederaan whiplash dan juga ketumbuhan atau jangkitan.

Ingat, sakit leher yang normal tidak akan bertahan selama lebih dari seminggu. Dalam kes itu, kemudian memeriksa apa-apa gejala-gejala lain, seperti kehilangan berat badan yang tidak dapat dijelaskan, serangan sakit teruk, atau penurunan kuasa otot bahu dan tangan. Jika mana-mana gejala-gejala ini berlaku, ia adalah dinasihatkan untuk mengambil bantuan perubatan dengan segera.

Walau bagaimanapun, jika mana-mana gejala di atas hadir dan anda masih mengalami sakit leher yang berpanjangan maka ia adalah idea yang baik untuk berunding dengan ahli terapi fizikal, seperti chiropractor a. Chiropractor A adalah seorang doktor yang pakar dalam merawat sakit, sakit leher, migrain, dan lain-lain jenis sakit belakang dengan pendekatan yang bukan pembedahan dan bebas dadah. Tidak seperti doktor lain yang sebaik menetapkan ubat untuk mengurangkan kesakitan anda, ahli tulang memeriksa leher anda (dan seluruh badan) untuk mencari punca kesakitan.

Semasa proses memeriksa badan pesakit, chiropractor biasanya menyemak pergerakan leher, cuba untuk mengetahui jika ada saraf terperangkap, dan mengkaji pergerakan leher, bahu, tangan, dan sendi untuk sebarang ketegangan. Dalam beberapa kes, chiropractor juga boleh menetapkan sinar-X atau ujian darah untuk mendapatkan diagnosis yang tepat. Setelah chiropractor mendapat tahu punca di sebalik kesakitan anda, dia menyediakan pelan rawatan sewajarnya. Pelan rawatan boleh menjadi campuran beberapa terapi fizikal.

Jika anda melayari Internet untuk mencari review dari menggunakan penjagaan kiropraktik untuk merawat sakit leher, anda akan mendapat ulasan bercampur-campur. Walau bagaimanapun, ia juga adalah benar bahawa sebilangan besar pesakit yang mendapat manfaat dengan menggunakan rawatan kiropraktik dan telah melihat penurunan yang teruk pada sakit leher mereka. Satu-satunya perkara penting untuk menjaga adalah bahawa chiropractor yang anda lawati harus terlatih dan berpengalaman dalam menangani masalah seperti anda dan anda pasti untuk mendapatkan keputusan yang baik.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar