Minggu, 08 November 2015

A History of Deodorant

A History of Deodorant

Orang telah berkenaan dengan mencegah bau untuk beribu-ribu tahun. Teknik kuno telah merangkumkan menutup dengan aroma berat, mencukur rambut ketiak dan menggunakan garam semula jadi.

Orang-orang Mesir akan mengesyorkan mandi wangi diikuti dengan permohonan itu ke bawah lengan minyak wangi untuk menutup bau busuk. Ia telah ditemui bahawa penyingkiran bulu ketiak berkurangan bau badan, apabila digabungkan dengan pencucian yang kerap dan penggunaan aroma berat. Ahli-ahli sains yang diiktiraf lebih kemudian bercukur yang bekerja kerana ia terhad pertumbuhan bakteria di kawasan ketiak (bakteria berbau menjadi punca bau badan). Teknik lain yang digunakan di seluruh Asia telah (dan masih) memakai garam mineral ke ketiak; satu teknik yang amat berkesan yang membunuh bakteria tumbuh di bawah lengan dan menghalang bau busuk.

Deodoran dalam bentuk komersial semasa hanya wujud seratus tahun atau lebih, dan sejak ciptaan 'deodoran' ini rasmi pertama telah berkembang dan bertambah baik. Ini deodoran pertama adalah MUM dicipta pada 1888 dan merupakan krim yang digunakan dengan menggunakan hujung jari, pembuat MUM juga mencipta roll-on aplikator beberapa tahun kemudian selepas diilhamkan oleh pen mata bola. The Antiperspirant pertama adalah EverDry diperkenalkan pada tahun 1903. EverDry begitu berasid yang ia makan melalui pakaian dan juga Antiperspirants moden boleh merosakkan pakaian dengan meninggalkan kesan kuning kekal di kawasan ketiak.

Pada tahun 1950, antiperspirants aerosol dan deodoran yang mengandungi aluminium zirkonium dan klorofluorokarbon dorong (CFC) muncul di pasaran. Ini deodoran aerosol adalah sangat popular dan menyumbang lebih 80% daripada semua jualan deodoran. Walau bagaimanapun, pada tahun 1977 FDA mengharamkan penggunaan aluminium zirkonium kerana terdapat kebimbangan kesihatan utama tentang kesan ejen ini apabila dihidu. Agensi Perlindungan Alam Sekitar digalakkan penggunaan dorong klorofluorokarbon kerana kesannya pada lapisan ozon. Bahan-bahan alternatif telah dengan cepat dijumpai, tetapi walaupun kini masih terdapat banyak spekulasi dan perbincangan terhadap keselamatan bahan-bahan yang digunakan dalam deodoran itu, terutamanya antiperspirants.

Tahukah anda Antiperspirants diklasifikasikan oleh FDA sebagai ubat? Ini adalah kerana mereka secara teknikal menjejaskan dan / atau mengubah fungsi semula jadi badan anda.

Pada tahun 1970-an bentuk batang deodoran dan antiperspirants mendapatkan populariti dan semasa krim, semburan, roll-on dan serbuk masih ada, mereka tetap yang paling popular pada masa sekarang.

Deodoran semulajadi telah mendapat populariti sejak beberapa tahun sebagai alternatif yang selamat dan mesra alam untuk deodoran kimia. Deodoran semulajadi diperbuat daripada garam mineral yang sama seperti yang digunakan pada zaman purba di seluruh Asia, tetapi dirumuskan menggunakan teknologi moden dan datang dalam pelbagai praktikal dan mudah untuk memohon gaya. Garam dalam deodoran membunuh bakteria dan berhenti bau dari terbentuk, dan bukan menyumbat liang dengan bahan kimia untuk menghalang perbuatan semula jadi berpeluh.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar