Minggu, 08 November 2015

Memahami Kepentingan Fototerapi dalam Dermatologi

Memahami Kepentingan Fototerapi dalam Dermatologi

Menggunakan fototerapi dalam dermatologi telah menjadi satu "standard-of-penjagaan" bermaksud untuk merawat beberapa masalah kulit yang paling sukar. Ia telah lama diketahui bahawa sinar matahari boleh menyebabkan tindak balas kimia positif dengan hasil terapeutik yang positif. Industri perubatan telah membangunkan peranti yang menghasilkan jumlah cahaya UV tiruan dikawal dengan hanya ciri-ciri yang tepat untuk manfaat terapeutik maksimum.

Fototerapi adalah rawatan pilihan bagi mereka yang mempunyai penyakit kulit yang masih tidak mempunyai penawar kekal seperti ekzema, vitiligo, psoriasis, dan dermatitis. Dengan bantuan terapi cahaya, penyakit ini boleh dikurangkan, sebagai cahaya UV menyekat tindak balas luar biasa yang mempunyai gejala penyakit penyakit yang dirawat.

Tidak seperti mendedahkan diri sendiri kepada matahari, fototerapi menyediakan kawalan ke atas keamatan dan jenis UV bahawa pesakit terdedah kepada. Semasa terapi, kawasan yang terjejas, atau, dalam kes penyakit yang meluas, seluruh badan terdedah kepada cahaya UV sama ada melalui kotak cahaya atau peranti yang lebih kecil untuk pendedahan yang disasarkan. Mata sentiasa dilindungi dengan cermin mata dalam setiap sesi.

Oleh kerana pendedahan berlebihan kepada atau penggunaan tidak wajar terapi cahaya boleh menyebabkan selaran matahari dan kesan lain, fototerapi umumnya wilayah dermatologi berpengalaman yang layak untuk mentadbir rawatan dan melihat kesan rawatan pada badan. Mereka akan menetapkan pilihan rawatan dan jadual yang berasaskan kepada setiap pesakit individu.

Hanya kerana ada program yang berbeza untuk merawat pelbagai jenis masalah kulit, ada juga pelbagai jenis peranti yang menghasilkan panjang gelombang cahaya yang berbeza. Berada di sana umumnya dua jenis UV cahaya UVB dan UVA, tetapi masing-masing boleh dihasilkan dalam sumber-sumber sempit atau jalur lebar. Sempit atau cahaya jalur lebar lebih kerap digunakan dalam terapi cahaya UVB. Dermatologi akan menentukan yang akan menjadi yang paling sesuai untuk kulit seseorang. Terdapat juga peranti yang berasingan yang direka khas untuk UVA dan UVA1 serta peralatan untuk pendedahan yang disasarkan. UVA1 adalah terapi yang agak baru yang digunakan untuk merawat penyakit seperti scleroderma, dermatitis atopik dan HIV pesakit psoriatik positif.

Peranti fototerapi juga dihasilkan dalam pelbagai bentuk dan saiz yang berbeza. Mereka yang didapati di klinik sering mengambil bentuk sebuah gerai di mana seluruh kulit boleh terdedah kepada cahaya UV serentak dan dengan cara yang seragam. Lain-lain adalah pegang tangan, tidak lebih besar daripada lampu meja, manakala yang lain peti hanya cahaya untuk tangan dan kaki. Terdapat variasi untuk setiap satu, dan ada pula yang dibeli untuk digunakan di rumah. Walau bagaimanapun, membeli unit fototerapi memerlukan preskripsi doktor supaya mesin boleh dibina untuk spesifikasi.

Menggunakan fototerapi dalam dermatologi mungkin alternatif terbaik untuk merawat penyakit kulit yang tidak boleh diubati. Walaupun ia tidak boleh selama-lamanya menyembuhkan orang penyakit, fototerapi selamat mengurangkan atau melegakan gejala-gejala penyakit ini di sebahagian besar pesakit.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar