Minggu, 08 November 2015

'Pesakit Heal sisiMu' - ini boleh terjadi?

'Pesakit Heal sisiMu' - ini boleh terjadi?

Ini adalah yang pertama dalam siri artikel yang menyiasat sama ada berkata 'Pesakit, menyembuhkan dirimu' mempunyai apa-apa bahan. Dalam erti kata lain, sejauh mana boleh tubuh manusia menyembuhkan dirinya daripada penyakit dan penyakit?

Jawapan segera adalah, sudah tentu, bahawa badan itu tidak sembuh dengan sendirinya pada kesempatan. Sebagai contoh, jika anda menangkap selesema biasa dan mengambil apa-apa dalam cara rawatan sejuk biasanya akan hilang dengan sendirinya. Apa yang berlaku ialah sistem imun badan melawan punca sejuk dan akhirnya mengalahkan mereka, sekali gus mengembalikan tubuh kepada keadaan sebelum ini. Sekarang sejuk boleh berkembang menjadi sesuatu yang lebih buruk, seperti radang paru-paru; di mana sistem imun tidak cukup kuat dan hilang pertempuran.

Saya perlu pada peringkat awal, menjelaskan bahawa saya bukan seorang doktor atau penyelidik perubatan. Saya, bagaimanapun, seorang pesakit yang telah mendapat manfaat daripada rawatan yang tujuan adalah untuk meningkatkan sistem imun saya untuk memerangi penyakit yang mengancam kehidupan. Kursus rawatan telah berterusan selama lebih daripada 10 tahun dan pada masa itu saya berjaga-jaga, kepada mana-mana artikel atau laporan berita yang akan meningkatkan pengetahuan saya menggunakan sistem imun badan untuk melawan penyakit - jadi saya kira saya seorang penyelidik, walaupun sesuatu yang amatur!

Artikel ini telah didorong oleh berita itu, pada April 2011, bahawa Perkhidmatan Kesihatan Kebangsaan (NHS) di UK adalah untuk merawat kanser pankreas dengan meningkatkan sistem imun pesakit, dan bahawa rawatan ini juga akan digunakan untuk kanser lain. Kanser pankreas adalah yang paling sukar untuk merawat dan jangka hayat untuk pesakit dengan kanser ini adalah pendek. Sebahagian daripada sebab untuk ini adalah bahawa kanser biasanya di peringkat akhir apabila ia mula-mula didiagnosis.

Jika sistem imun yang digunakan dalam usaha untuk menyembuhkan pesakit penyakit yang teruk, ia tidak membawa perubahan besar dalam imaginasi atau logik untuk mencadangkan bahawa meningkatkan sistem imun seseorang di hadapan serangan penyakit boleh mencegah penyakit yang mendapat memegang di tempat pertama . Malangnya NHS tidak mengumumkan bagaimana ia cuba untuk meningkatkan sistem imun pesakit, itu sahaja ia melibatkan kursus suntikan. Jadi apa gunanya berita ini kepada orang-orang yang berminat dalam menjaga tubuh mereka sihat? Nah, ada produk semulajadi yang telah ditunjukkan untuk meningkatkan sistem imun dan terdapat beberapa ujian double-blind plasebo terkawal klinikal di mana produk ini asli telah berjaya dirawat penyakit yang serius. Produk ini adalah lidah buaya. Kebanyakan orang akan tahu lidah buaya sebagai bahan dalam kosmetik, yang ia adalah; lebih sedikit akan tahu bahawa tumbuhan ini telah digunakan untuk tujuan perubatan selama berabad-abad.

Artikel berikut akan melihat bagaimana lidah buaya digunakan untuk merawat penyakit tertentu dan sama ada rawatan itu berjaya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar