Minggu, 08 November 2015

Perubatan Vedic dan Asal-usul Ayurveda

Perubatan Vedic dan Asal-usul Ayurveda

Ia adalah amat sukar untuk meletakkan asal-usul sebenar Ayurveda. Mesyuarat pertama kami dengan Ayurveda, yang betul dalam format yang jelas dan didokumenkan sepenuhnya adalah dalam teks Charaka, Sushruta dan Bhela (150BCE-500CE). Ayat-ayat ini telah jelas termaktub lama selepas Ayurveda telah ditubuhkan sepenuhnya dan telah berkembang maju sebagai tradisi lisan. Satu teks sebelum ini diketahui telah disusun oleh Agnivesa, yang Agnivesa samhitã, tetapi ia tidak lagi wujud, walaupun samhitã Charaka yang dikatakan edisi semakan kerja ini. Terdapat kursus perubatan fakta yang didapati dalam teks-teks sebelum ini, tetapi mereka tidak klasik Ayurveda dengan dosa, dhatu dan mala di tengah-tengah pengajaran mereka.

Sebelum kodifikasi ini Ayurveda sebagai satu sistem perubatan yang lengkap nampaknya seperti dua corak muncul sebagai perubatan India maju. Satu mewakili penyembahan dan subordinasi kepada kuasa-kuasa ghaib, manakala corak yang lain adalah perkembangan idea-idea semata-mata berdasarkan pengalaman empirikal. Dua tradisi perubatan serentak dan saling muncul dari dalam kesusasteraan Veda.

Tradisi vedic ortodoks, penuh dengan ritual keagamaan yang rumit khusus untuk para dewa alam semula jadi yang kuat; Surya, dewa matahari, Agni, tuan api, Indra, penguasa langit dan ribut petir. Ini adalah tradisi ritual di mana ada tuhan-tuhan telah ditenangkan melalui doa, melaungkan, azimat dan korban ritual. Ini adalah juga alat-alat yang digunakan itu untuk merawat penyakit. Dengan cara ini, tradisi bidaah yang di luar kali ganda upacara ini dan berdasarkan pengalaman langsung doktor perubatan di mana herba, mineral dan pembedahan adalah alat penyembuhan.

Ini corak, seperti dua sungai yang melalui tanah Vedic yang sama, kemudian berkumpul untuk membentuk Ayurveda. Contoh kedua-dua corak dan bagaimana mereka yang berkaitan boleh didapati di doa vedic purba. Ia termasuk upacara dan pendekatan pengalaman di mana imam-doktor berdoa kepada tumbuh-tumbuhan dan penyakit.

Di sini solat adalah kedua-dua imam dan doktor. Kedua-dua solat dan loji kelihatannya memainkan peranan penyembuhan yang sama. Bayangkan kedudukan imam-doktor di tepi pesakit terseksa oleh demam. Bilik ini penuh dengan bau yang memabukkan kemenyan. Imam-doktor yang berzikir dan berdoa. Bau dan bunyi yang menghembus ke arah pesakit tergila-gila. Sebutan ini imam-doktor diarahkan pada penyembuhan pesakit terlantar di katil itu. Beliau juga menyediakan minuman ubatan herba khas yang secara empirikal dikenali untuk mengubati demam. Sambil makan infusi kepada pesakit beliau juga berdoa kepada tuhan-tuhan, merayu herba, bunyi, bau dan niat. Ia bercampur dengan ubat-ubatan berasaskan manusia empirikal dan juga berdasarkan khusus penyakit pengetahuan herba.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar