Minggu, 08 November 2015

Mengurangkan Gejala IBS Melalui Kesedaran

Mengurangkan Gejala IBS Melalui Kesedaran

IBS dan Kesedaran

Minda dan badan adalah saling berkaitan dan apa-apa gangguan dalam fikiran kerana fikiran negatif, ketakutan dan fobia membawa kepada kebimbangan, tekanan dan banyak lain-lain gangguan psikologi. Kebimbangan, sekali gus membawa kepada kekejangan dalam perut, sakit perut, kembung, ketidakselesaan dan buang air besar tidak teratur menyebabkan cirit-birit dan sembelit, yang merupakan antara simptom utama Sindrom Usus Mudah Rengsa atau IBS.

IBS tidak membawa kepada apa-apa penyakit perubatan yang serius; Walau bagaimanapun, ia adalah gangguan saluran pencernaan yang paling biasa yang menyebabkan hilang upaya, kualiti hidup dan pengeluaran sosial. IBS adalah lebih biasa di kalangan wanita berbanding lelaki.

Terdapat banyak cara di mana fikiran boleh dikawal untuk mengurangkan gejala IBS. Berikut adalah cara, di mana gejala IBS boleh dikurangkan ke tahap yang hebat:

• CBT (Terapi Kognitif Tingkah Laku)
Hypnotherapists dan Psychotherapists menggunakan Terapi Kognitif Tingkah Laku dalam mengurangkan gejala IBS dengan meletakkan penekanan kepada corak pemikiran dan sistem kepercayaan. CBT menggunakan teknik berikut:

Terapi Kognitif: Di sini pelanggan diajar tentang pemikiran tertentu bermasalah yang mencetuskan kebimbangan yang meningkatkan gejala IBS. Dalam terapi kognitif, seseorang diminta untuk mengesahkannya sendiri atau diri mencadangkan pemikiran baru dan sistem kepercayaan dengan menggunakan teknik "Self-Talk". Pelanggan yang diajar mengenai penyakit, kemahiran dan apa-apa salah faham mengenai sama dibersihkan mengatasi.

Terapi tingkah laku: Terapi tingkah laku dengan bantuan Sendiri Hypnosis dan Hetero Hypnosis membantu pelanggan untuk berfikir dengan cara yang lebih baik dan mencipta cara untuk mengatasi kebimbangan dan pelbagai masalah masa depan. Self Hypnosis adalah teknik yang digunakan oleh klien itu sendiri, di mana dia mencipta keadaan yang memuncak tumpuan, dengan tujuan berikut ikrar atau cadangan. Ini membantu dalam menguruskan pemikiran yang tidak diingini dan corak kepercayaan negatif yang mengubah keadaan negatif minda kepada yang lebih sesuai atau yang positif. Kebimbangan adalah kerana emosi botol ke atas. Walau bagaimanapun, ini boleh diatasi dengan bantuan ahli terapi dengan mengakses fikiran bawah sedar. Ini dipanggil hetero Hypnosis. Apabila punca-punca kebimbangan dikeluarkan dengan bantuan teknik Hypnotherapy termasuk latihan pernafasan, hipnosis diri, Relaksasi Progresif dan Imejan berpandu, gejala Sindrom Usus Mudah Rengsa boleh larut sepenuhnya.

• Kesedaran

Kesedaran adalah keadaan meditasi yang membantu anda mencapai keadaan santai dan membantu anda memberi tumpuan kepada masa kini. Idea Kesedaran adalah untuk menjadi di masa kini tanpa sebarang pertimbangan, keputusan dan pemikiran. Kesedaran adalah berdasarkan kepada pengalaman masa masa, tanpa membiarkan mana-mana pemikiran positif atau negatif datang ke dalam minda. Ia tidak membiarkan orang yang menyambung pengalaman masa lalu dengan masa kini dan membuat orang yang tidak mampu membuat keputusan untuk masa depan. Idea ini adalah untuk hanya mengalami masa kini dengan mengamalkan pelbagai teknik dan meditasi yang membawa kepada kehidupan yang lebih sihat, akhirnya membantu dalam pengurangan kebimbangan dan keresahan seseorang.

Meditasi Kesedaran membuat anda sedar semua ketegangan dan tekanan yang akan di dalam badan anda bersama-sama dengan pemikiran ketika ini dan membolehkan keputusan untuk tidak menerima fikiran-fikiran. Selepas banyak amalan, pelanggan yang dapat mengerti dan memahami keadaan, bukannya mewujudkan panik, ketakutan atau kebimbangan. Apabila ia diamalkan secara konsisten, keputusan boleh cemerlang. Dengan cara ini, gejala IBS yang timbul akibat kerisauan boleh dikurangkan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar