Minggu, 08 November 2015

Perubatan alternatif: Versi Pendek

Perubatan alternatif: Versi Pendek

Perubatan Alternatif sebarang amalan penyembuhan, rawatan, atau terapi yang tidak diterima oleh perubatan konvensional. Cara lain untuk menentukan perubatan alternatif adalah bahawa ia adalah rawatan yang belum secara klinikal berkesan.

Dan perubatan alternatif adalah kontroversi. Richard Dawkins put sebaik-baiknya, "Tidak ada perubatan alternatif Terdapat ubat yang berfungsi, dan ubat yang tidak berfungsi.." Ramai orang bersumpah bahawa perubatan alternatif adalah satu penipuan yang direka untuk mengambil wang anda, sedangkan lawan mereka mendakwa bahawa sistem perubatan konvensional adalah penipuan. Dan hujah akan terus selama mana kedua-dua pihak tidak bersetuju begitu kuat.

Apa yang perubatan alternatif termasuk?
Seperti perubatan konvensional, perubatan alternatif sebenarnya adalah satu set besar disiplin dan teknik. Berikut adalah senarai cepat merupakan beberapa orang-orang teknik:

akupunktur: menggunakan jarum yang sangat halus pada titik tekanan atau pusat tenaga untuk merawat pelbagai penyakit
ayurveda: koleksi pelbagai rawatan seluruh badan yang berasal dari India
biofeedback: teknik moden memerhatikan fungsi badan semula jadi dan pembelajaran kawalan melalui corak pemikiran
perubatan kiropraktik: menyesuaikan tulang, tendon dan ligamen untuk merawat pelbagai keadaan
herba: penggunaan herba (dan tumbuhan kadang-kadang yang lain, kulat, dan keping haiwan) untuk merawat penyakit dan bukannya ubat-ubatan tiruan
homeopati: keadaan merawat dengan jumlah yang kecil bahan-bahan yang dalam dos yang lebih besar menyebabkan masalah di tempat pertama
hipnosis: sebuah negara diubah kesedaran yang terdiri daripada kedua-dua kepekatan dan kedudukan yang dipandu oleh orang lain
meditasi: amalan refleksi memberi tumpuan untuk mencapai tenang mental
naturopati: satu bidang pelbagai disiplin menggunakan alternatif semula jadi untuk merawat penyakit, sering dengan persamaan dengan perubatan Barat
terapi pemakanan: mengubah suai diet untuk melegakan pelbagai keadaan
perubatan tradisional Cina (TCM): satu bidang pelbagai disiplin yang bekerja pada mengimbangi (aliran tenaga badan) chi
yoga: amalan meditasi dan badan tertumpu kepada mencari keseimbangan antara unsur-unsur fizikal, mental dan rohani
Seperti yang anda boleh lihat di atas, perubatan alternatif adalah sebagai luas sebagai ubat utama dalam pelbagai rawatan yang disediakan. Di dalam setiap terapi ini, terdapat juga sub-set terapi, perbezaan pendapat dan falsafah, seperti mana-mana mata pelajaran lain yang diubah sedemikian. Saya suka pergi ke dalamnya lagi, tetapi saya cuba untuk menyimpan artikel ini pendek dan manis.
Alternatif? Pelengkap? Integratif? Apa perbezaannya?
Jika anda telah melihat ke dalam perubatan alternatif, anda mungkin mencari istilah "perubatan sampingan" atau "perubatan integratif." Walaupun anda belum menemui syarat-syarat ini, anda akan jika anda terus menggali lebih dalam. Seperti di sini sebagai contoh.

Perubatan sampingan dan integratif pada dasarnya perkara yang sama. Mereka diletakkan bersama-sama di bawah CAM akronim (perubatan sampingan dan alternatif), walaupun perubatan integratif membayangkan lebih profesionalisme. CAM baik dinamakan kerana ia menggunakan alternatif - rawatan dengan rawatan yang terbukti untuk penyakit tertentu - atau terbukti. Jadi ia bermakna menggunakan terapi alternatif untuk melengkapkan rawatan lebih utama. Ini menjadi lebih biasa di seluruh dunia, dan profesional penjagaan kesihatan lagi yang menambah rawatan mereka dengan pelbagai rawatan perubatan pelengkap.

Adalah perubatan alternatif sesuai untuk saya?
Keputusan itu adalah terpulang kepada anda, keluarga anda, dan penyedia penjagaan kesihatan anda. Perlu diingat bahawa banyak ubat alternatif adalah keberkesanan diketahui - dalam beberapa kes walaupun mundur terbukti. Ia diiktiraf sebagai yang paling berkesan untuk agak kecil, keadaan kronik. Bagi penyakit yang lebih serius atau tiba-tiba, rawatan yang lain mungkin lebih baik. Gunakan akal fikiran anda, dan kemudian memilih rawatan yang terbaik untuk apa jua keadaan anda ingin menyembuhkan, apa rawatan yang mungkin.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar