Minggu, 08 November 2015

Memahami Minyak Ayurvedic, Jenis dan Kesan

Memahami Minyak Ayurvedic, Jenis dan Kesan

Ayurveda adalah ilmu yang kaya dan pelbagai aspek kesihatan, dan telah membangunkan tatanama dan bermakna organisasi untuk perlawanan kepelbagaian yang luas. Sama ada untuk memahami dan berkomunikasi tentang bahagian-bahagian badan, gangguan dan sebab-sebab penyakit, atau semua jenis rawatan yang ini memerlukan, perubatan Ayurveda tidak kurang nama-nama dan klasifikasi yang diperlukan untuk memastikan kejelasan dan ketepatan dalam diagnosis dan rawatan. Minyak ayurveda dan permohonan mereka adalah tidak terkecuali. Ia dikelaskan mengikut mengikut asal-usul mereka, kesan dan persiapan mereka, dan permohonan mereka, dengan masing-masing mengandungi sub-klasifikasi. Dalam artikel ini kita akan meneroka salah satu klasifikasi asas minyak, kesan mereka, dan sub-kategori utamanya.

Pertama sekali, minyak ayurveda difahami mengikut kesan utama mereka kepada badan. Secara umum ini adalah empat: Snehana, vishyandana, mardava dan kledava. Snehana adalah nama untuk penampilan yang basah dan berkilau yang minyak berikan kepada kulit. Kesan ini dikaitkan dengan pichchila, atau berminyak, kualiti minyak, yang mana mereka cenderung untuk membentuk kot mana ditadbir. Ini membantu untuk mengekalkan integriti bahagian-bahagian badan, meningkatkan kecemerlangan tisu, dan meningkatkan usia yang panjang.

Seterusnya, vishyandana, kesan di mana bahan-bahan impregnated dengan minyak kehilangan sifat pepejal mereka dan mula untuk mencairkan. Kesan ini disebabkan oleh dravaand sara kualiti minyak, yang merupakan kualiti yang cair dan mengalir masing-masing. Kualiti ini melembapkan badan dan membubarkan bahan-bahan, membantu minyak dan ubat untuk merebak dengan cepat dan teliti seluruh badan. Ini membantu menggerakkan dosha yang gila dari lokasi bertakung kepada tempatnya penyingkiran.

Kesan yang akan datang yang mana minyak Ayurveda digunakan dipanggil mardava. Ini merujuk kepada kelembutan yang disampaikan kepada badan dengan minyak ditadbir. The oilsmriduguna, atau kualiti melembutkan, bertanggungjawab untuk kesan ini. Kelembutan disampaikan kepada badan dengan minyak membantu untuk berehat tisu tegang dan mengembungkan saluran sempit. Ini juga membantu ama, terkumpul toksin, dan doshas vitiated untuk bergerak dengan lebih bebas terhadap pengusiran akhirnya mereka dari badan.

Akhir sekali, adalah kledana, atau kecenderungan yang minyak Ayurveda perlu melembapkan body.This dilaksanakan oleh guru dan Drava kualiti, yang berat dan cecair masing-masing. Ini bekerja baik untuk mencairkan tisu dan untuk menyokong pengumpulan sihat tisu cecair. Ia adalah kesan ini yang bekerja terutamanya untuk meringankan sendi kering dan sakit oleh kedua-dua pencairan tisu tidak berhati perut dan pelinciran selanjutnya.

Selain daripada empat kesan asas, tindakan minyak Ayurveda mempunyai dua ciri asas yang menjadikannya tidak berguna untuk pelbagai rawatan. Yang pertama ini adalah mandaguna, atau kualiti perlahan. Kualiti ini adalah unik kepada minyak sebagai kenderaan rawatan Ayurveda, dan membuat mereka sangat berguna terhadap ketidakseimbangan kronik dan sangat stagnatedoshic. Ini merujuk kepada keupayaan minyak ayurveda untuk bekerja pada kadar yang perlahan tetapi stabil untuk tempoh masa yang lama, yang counteracts kebisaan untuk dosha dan alat bantuan yang vitiated dalam pembersihan yang lebih menyeluruh dan rawatan badan.

Kedua adalah kualiti kehalusan atau sukshmaguna yang minyak Ayurveda mempunyai. Minyak Ditadbir mempunyai kecenderungan untuk menembusi jauh ke dalam tisu badan walaupun ke saluran yang paling minit dan oleh itu lebih universal diedarkan di seluruh badan. Ini membolehkan minyak Ayurveda untuk menangani ketidakseimbangan doshic di semua peringkat badan dan seterusnya membantu mempercepatkan pengusiran mereka dari badan melalui saluran gastro-usus.

Keempat-empat kesan asas dan beberapa kualiti adalah cara yang paling asas bahawa minyak difahami dalam perubatan Ayurveda. Walau bagaimanapun, ini hanya permulaan. Dalam artikel-artikel kemudian kita akan melihat bagaimana minyak Ayurveda difahami selanjutnya, asal-usul mereka, utiliti terapeutik, cara ia disediakan, dan permohonan tertentu. Teruskan membaca untuk mengetahui lebih lanjut mengenai sains di kedalaman Snehana, terapi minyak.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar