Minggu, 08 November 2015

Carpal Tunnel Syndrome - Anda Boleh Feel The Pain?

Carpal Tunnel Syndrome - Anda Boleh Feel The Pain?

Anda telah cuba untuk mengabaikan kesemutan dan mati rasa di tangan anda dan pergelangan tangan untuk minggu sekarang dan tiba-tiba anda merasa sakit menembak tajam melalui pergelangan tangan anda sehingga lengan anda. Hanya satu perkara yang sekali sahaja? Atau semakin besar kemungkinan anda mempunyai Sindrom Carpal Tunnel.

Carpal Tunnel Syndrome adalah neuropati mampatan yang berlaku apabila saraf median dimampatkan atau diperah kerana ia melintasi pergelangan tangan. Walaupun beberapa aktiviti mempunyai sambungan kepada pembangunan keadaan ini, punca sebenar ia tidak ditubuhkan.

Ia biasanya bermula dengan 'pin dan jarum', penglihatan atau berkurangan sensasi di tangan. Ibu jari, indeks, pertengahan dan separuh daripada jari cincin adalah affected.The kulit kelapa yang biasanya tidak terjejas.

Sekejap-sekejap kebas sensasi dirasai di tangan. Ini adalah sering lebih ketara di night.The sakit carpal tunnel adalah terutamanya kebas yang begitu kuat bahawa ia bangun satu dari tidur pada waktu malam. Tanda-tanda adalah yang paling teruk adalah malam dan ia mungkin kerana kecenderungan rakyat untuk tidur dengan bengkok pergelangan tangan mereka.

Orang yang ditimpa Carpal Tunnel Syndrome juga dapat merasakan kesakitan kencang dari pergelangan tangan, sakit menembak tajam yang dapat dirasai di lengan sekali-sekala dan dipancarkan atau dirujuk sakit ke dalam lengan dan bahu. Jari sedikit dan separuh daripada jari manis tidak terjejas.

Tanda-tanda Carpal Tunnel Syndrome biasanya beransur-ansur meningkatkan kerja lebih masa dan keadaan menyebabkan seseorang yang tertindas untuk mengatasi fungsi tangan yang lemah dan kesakitan yang ketara. Otot thenar (otot ibu jari) diservis oleh saraf median juga menjadi terjejas. Selalunya terdapat kehilangan progresif penyelarasan dan kekuatan dalam ibu jari, dan kesukaran melakukan pergerakan halus ibu jari dan juga pergerakan halus indeks, tengah, dan jari cincin dengan lebih gigih (kronik) dan meramas teruk atau pemampatan saraf.

Seseorang dengan keadaan maju tidak mungkin dapat menggunakan dengan betul atau memindahkan ibu jari mereka lagi membawa kepada kesukaran ketika cuba untuk memahami objek. Menjatuhkan kerap objek dari tangan dan rasa hasil dalam penyelarasan dari kelemahan dalam genggaman tangan.

Mungkin ada membuang (atrofi) beberapa otot tangan, terutama yang berhampiran pangkal ibu jari di telapak tangan. Pesakit juga boleh membangunkan rasa terbakar, kekejangan dan kelemahan tangan sebagai penyakit berlangsung. Berdiri lama Carpal Tunnel Syndrome membawa kepada otot kekal dan kerosakan saraf.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar